Tokom zadnjih deset noći Ramazana, Poslanik Muhammed, a.s., je budio svoje supruge i podsticao ih da čine ibadet znatno više nego uobičajeno što bi činile u noćima van mjeseca Ramazana.
Zadnjih deset noći Ramazana su vrlo zančajne i posebne. Prva od ovih deset noći, počinje uoči 21 dana Ramazana. Drugim riječima, to je noć koja počinje nakon okončanja 20-og dana posta. Ponekad postoji samo devet noći, u vrijeme kada Ramazan traje samo 29 dana. Ove noći po tradiciji nazivamo „posljednjih deset noći“ one su posebne jer su to noći koje je Božiji poslanik Muhammed, a.s., provodio u cjelodnevnom ibadetu. Među tim noćima se nalazi i Lejletul – Kadr noć koja je vrijednija od hiljadu mjeseci. Poslanik, a.s., je svaku ovu noć koristio za obožavanje i činenje dobrih djela. On se trudio u ibadetu tokom ovih deset noći više nego u bilo kojoj noći tokom godine. Aiša, r.a., kaže: ”Kada bi nastupila zadnja trećina ramazana, Allahov Poslanik, a.s., bi noć provodio u ibadetu, budio bi svoju porodicu i trudio se da ibadet bude što bolji.” (Buharija)
Aiša takođe kaže: “Nikada nisam vidjela Allahovog Poslanika a.s. da pročita cijeli Kur’an u jednoj noći, ili da provede cijelu noć u namazu sve do jutra, ili da provede cijeli mjesec u postu – osim u ramazanu “. (Nesai i Ibn Madže)
Kada kažemo da je Poslanik Muhammed, a.s., proveo cijelu noć u obožavanju, kažemo to uslovno. To zato što je on dio noći provodio u konzumiranju hrane, učestvujući u pripremanju sehura i sličnim aktivnostima. Međutim, on je veći dio noći provodio u ibadetu.
Buđenje porodice
Aiša r.a., nas obaviještava da je Poslanik, a.s., običavao buditi svoju porodicu tokom zadnjih deset noći mjeseca Ramazana. Zaista, on je tokom godine budio svoje supruge kako bi obavljale namaz, ali to je bilo samo kratko vrijeme tokom noći. Ummu Seleme, supurga Poslanika, a.s., prenosi kako ju je Božiji Poslanik, a.s., budio jedne noći i rekao: „Subhan Allah! Kakvo iskušenje je spušteno na zemlju tokom ove noći? Kakvo dunjalučko blago je spušteno, pa su se stanovnici udobnih odaja probudili? O Gospodaru! Biti odjeven na ovom svijetu, znači biti siromašan na ahiretu.“ (Buharija)
Tokom zadnjih deset noći Ramazana, Poslanik Muhammed, a.s., je budio svoje supruge i podsticao ih da čine ibadet znatno više nego uobičajeno što bi činile u noćima van mjeseca Ramazana.
Potpuna predanost u ibadetima
Aiša, r.a., kaže: „Poslanik, a.s., je ibadetio u zadnjih deset noći Ramazana, više nego u bilo koje doba godine.“ (Muslim)
Veliki učenjak Šafija, r.a., je rekao: „Sunnet je ulagati veće napore u ibadetima tokom posljednjih deset noći mjeseca Ramazana.“
Kada Aiša, r.a., kaže da je Poslanik Muhammed, a.s., „stezao remen oko svoga struka“ tokom zadnjih deset noći Ramazana, podrazumijeva da se on svesrdno predavao ibadetu u tim noćima.
Tražeći Lejletul – Kadr
Jedna od najbitnijih razlika u tih zadnjih deset noći, jeste da je u jednoj od njih Lejletul – Kadr. Ovo je najodabranija noć u godini, koja je bolja od hiljadu mjeseci. To znači da muslimani mogu tokom ove noći zaraditi više nagrada klanjajući noćni namaz nego kada bi ibadetili pune 84 godine. Ovo je velika blagodat koju je Allah, dž.š., podario muslimanima.
Imam Ibrahim Al-Nehai kaže: „Dobra djela učinjena u ovoj noći, bolja su od onih izvedeni dosljedno izvedenih tokom hiljadu mjeseci“
Ebu Hurejre pripovijeda da je Božiji Poslanik, a.s., rekao: „Ko provede Lejletul – Kadr u molitvi, vjerujući u Allaha i tražeći Njegovu nagradu, biće mu oprošteni svi prethodno učinjeni grijesi.“ (Buharija, Muslim). „Vjerovanje“ u ovom hadisu ne podrazumijeva samo vjerovanje u jednog Boga Allaha, dž.š., to zahtjeva i vjerovanje u nagrade koje nam je Allah, dž.š., obećao sa činenje ibadeta tokom ove noći. Lejletul – Kadr se nalazi u jednoj od neparnih noći. Aiša, r.a., pripovijeda kako je Poslanik Muhammed, a.s., rekao: „Tražite Lejletul – Kadr u jednoj od neparnih noći, tokom zadnjih deset noći Ramazana.“ (Buharija, Muslim). Najvjerovatnije da se ona nalazi u jednoj od neparnih zadnjih sedam noći Ramazana. Ibn Omer, r.a., prenosi da je Poslanik Muhammed, a.s., rekao: „Tražite je u zadnjih deset noći. Ako neko od vas promaši ili ne bude u satnju da čini tako, onda bi trebao pokušati barem u zadnjih sedam noći.“ (Muslim). Najviše se govori kako je on sugerirao da se Lejletul – Kadr nalazi u 27. noći mjeseca Ramazana. U izvještaju Ubejja ibn Ka’ba stoji: „Kunem se Allahom da znam u kojoj noći je Lejletul – Kadr. To je noć u kojoj nam je Božiji Poslanik, a.s., naredio da obavljamo namaz. To je noć uoči 27. dana Ramazana. Može se prepoznati po tome što će sunce toga dana izaći rano ujutro, biće bijelo i bez ikakvih zraka.“ (Muslim).
Musliman treba tražiti Lejletul – Kadr tako što će u ibadetu provesti svih deset zadnjih noći mjeseca Ramazana, čineći razne oblike ibadeta. To podrazumijeva učenje Kur’ana, zikr, istigfar i traženje oprosta od Allaha, dž.š. Najbolje za muslimana jeste da puno ibadeti tokom zadnjih deset noći Ramazana, jer je Poslanik, a.s., rekao: „Način na koji se traga za Lejletul – Kadrom je činjenje dodatnih ibadeta.“ Kada je rekao „Tražite je u zadnjih deset noći“ Božiji Poslanik, a.s., nije podrazumijevao bukvalno traženje po znakovima i oznakama specifičnim za Lejletul – Kadr. Ono što ovu noć razlikuje od drugih noći potpada u gajb, nepoznat ljudima.
Allah, dž.š., kaže: „Mi smo počeli da je u Blagoslovljenoj noći objavljujemo – i Mi, doista, opominjemo – u kojoj se svaki mudri posao riješi“ (Kur’an, Ad-Duhan, 3-4).
Allah, dž.š., također kaže: „Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci – meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake, sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane.“ (Kur’an, sura Al-Kadr, 3-5).
To su načini na koje se Lejletul – Kadr spominje kao posebna noć. Kao što vidimo, to nisu stvari koje ljudi ne mogu dokučiti.
Povlačenje u džamiju i boravak u itikafu
Najbolje što možete raditi tokom zadnjih deset noći ramazana je ibadet u džamiji. Aiša, r.a., kaže: „Poslanik, a.s., bi se povlačio u džamiju tokom zadnjih deset noći ramazana. To je praktikovao sve do svoje smrti.“ (Buharija, Muslim).
Praktikovanje itikafa je preporučeno djelo. Definira se kao povlačenje u džamiju s ciljem činenja dodatnog ibadeta. Svrha itikafa je isključivo radi potpune predanosti Bogu. Onaj ko se povuče u itikaf zadnjih deset dana ramazana, posvećuje se isključivo obožavanju Allaha i činenju ibadeta. Nikako ne smije zaboraviti svrhu i razlog boravka u itikafu. Onaj ko se povuče u džamiju kako bi proveo zadnjih deset noći u itikafu, ne smije izlaziti iz džamije osim u nuždi i opravdanoj potrebi. Dok boravi u džamiji treba biti okupiran zikrom i veličanjem Allaha, dž.š. Također bi trebao praktikovati jutarnji i večernji zikr. Trebao bi praktikovati sve sunnete dnevnih namaza i čitati Kur’an što je više moguće. Trebao bi što manje vremena provoditi u jelu, piću i spavanju, izbjegavati beskoristan govor. Trebao bi savijetovati svoje kolege u itikafu preporučujući im istinu i strpljivost.
Velikodušnost
Preporučuje se posebna darežljivost tokom zadnjih deset noći ramazana, bez rasipanja i pretjerivanja prilikom činenja darežljivosti. Ibn Abas prenosi hadis u kome se kaže: „Poslanik, a.s., bio je najdarežljiviji čovjek, a najdarežljiviji je bio u mjesecu ramazanu kad mu je dolazio Džibril. Dolazio mu je svake ramazanske noći da bi ga podučavao Kur’anu, tako da je Poslanik, a.s., postajao blaži od blagog povjetarca u činjenju dobra.” (Buharija, Muslim).
Islamski učenjak En-Neveni je rekao: „Velikodušnost i darežljivost snažno su preporučeni tokom mjeseca ramazana, posebno tokom njegovih zadnjih deset noći. Praktikujući darežljivost slijedimo sunnet Božijeg Poslanika, a.s., i prvih generacija muslimana. Dobra djela učinjenja u ovom blagoslovljenom mjesecu su vrijednija nego u drugim mjesecima, to zbog činjenice da su ljudi tokom ovog mjeseca zaokupirani postom i činenjem ibadeta što ih spriječava od priskribljivanja dunjalučke nafake, pa im je zbog toga potrebna pomoć u ovom mjesecu.